De 5 stappen voor een topfit en winnend data landschap

Laat jij je inhalen of blijf je de koploper? Trotste koplopers zijn in staat om exponentiële groeicurves te laten zien. De drijvende kracht waardoor zij andere organisaties ver achter zich laten? In deze blog vijf stappen voor een topfit en winnend datalandschap; van ambitie naar een concrete agenda.

5 stappen winnen met data

IN HET KORT

Dit is de kop

Data zorgt voor nieuwe inzichten, betere beslissingen en nieuwe verdienmodellen. Steeds meer organisatie beseffen dat dit een belangrijke asset is. Daarnaast zorgt de cloud ervoor dat organisaties beter, sneller en voordeliger functioneren.

Dit is de kop

Wat de juiste mix van factoren van jouw succesvolle bedrijf ook zijn geweest, alles is te herleiden naar een mindset. Met jouw ondernemersmentaliteit haal je altijd het beste uit jezelf.

Dit is de kop

De mate van innovatie en de daadwerkelijke innovatieve toepassing verschilt per groeibedrijf. Heeft de focus de afgelopen jaren gelegen op business development en omzetgroei?

Je bedrijf zit in een enorme groeimarkt. In nog geen vijf jaar tijd is de omzet van een krappe 10 miljoen euro door de grens van 250 miljoen euro geschoten. De FD Gazelle Awards prijken op de schoorsteenmantel. De lokale en regionale media vragen interviews aan met het ondernemende brein achter deze groei. En komende week is een shoot gepland voor een coverfoto van het ultieme vakblad. Het momentum is duidelijk aanwezig. Dit is wat men bedoelt met de flow. Qua omzet is er geen discussie mogelijk; jouw bedrijf heeft zich genesteld in de voorhoede van haar branche en is, kijkend naar de concurrentie, wellicht zelfs trotse koploper.

Ondernemers die het allerbeste nastreven innoveren… Constant!

De omzet is fors gestegen. Harder dan de doelstellingen die werden gesteld. Misschien wel sneller dan je durfde te dromen toen het vijfjarenplan werd geschreven. Maar hoe verhoudt de OPEX zich ondertussen tot die gestegen omzet? Was het bedrijf voorbereid om deze groei te verwerken? En hoe zit het met de IT-kant van uw bedrijf? Zijn uw systemen voorbereid op deze groei? Bieden ze de flexibiliteit die jouw bedrijf op dit moment nodig heeft? Is er zicht op cloud concepten en relevante cloud oplossingen die in de markt of in een specifieke branche het meest gebruikt worden zodat de organisatie kan doorontwikkelen, innoveren of zelfs kan transformeren? Simpele vragen, leidend tot complexe analyses en antwoorden.

De mate van innovatie en de daadwerkelijke innovatieve toepassing verschilt per groeibedrijf. Heeft de focus de afgelopen jaren gelegen op business development en omzetgroei?

Data en de cloud; een gouden combinatie

Data zorgt voor nieuwe inzichten, betere beslissingen en nieuwe verdienmodellen. Steeds meer organisatie beseffen dat dit een belangrijke asset is. Daarnaast zorgt de cloud ervoor dat organisaties beter, sneller en voordeliger functioneren. Een aantal mogelijkheden en kansen die nieuwe technologieën en cloudconcepten bieden:

  • Je betaalt in een pay-per-use model waardoor kosten transparant worden;
  • Downtime (zowel in sales als in productiviteit) kan leiden tot omzetverlies, een vertraging in levering of imagoschade. Kies voor een IT-oplossing waar de garanties op uptime zo hoog mogelijk zijn;
  • Wanneer het verlies van data geen optie meer is, hanteer dan een kwalitatieve back-up strategie welke kostenefficiënt, snel en eenvoudig te organiseren is;
  • Vaar mee op de verregaande security en privacy standaarden van cloud providers. Want is een kluis in een kluis bij een bank wel of niet veiliger dan de kluis bij jou thuis?
  • Klein beginnen en snel groeien wanneer nodig. Wellicht herken je het vanuit de groeicurve die je met het bedrijf hebt meegemaakt. Mits je de juiste keuzes maakt, groeit IT net zo hard mee.

Je wil niet achteraf tot de conclusie komen dat het migreren en moderniseren naar de Cloud destijds best een goed idee was geweest. Of erger nog; had gemoeten. Wat de juiste mix van factoren van jouw succesvolle bedrijf ook zijn geweest, alles is te herleiden naar een mindset. Met jouw ondernemersmentaliteit haal je altijd het beste uit jezelf. Dat bracht het bedrijf in de top. En daar sta je.

Maar hoe kan het dan zo zijn dat het Nederlands Voetbal Elftal in 2010, op een teenlengte na, bijna wereldkampioen werd, maar met het nagenoeg hetzelfde team twee jaar later hopeloos faalt op een Europees Kampioenschap. En waarom is het zo’n unieke prestatie wanneer een Olympiër op twee (of in nog uniekere gevallen drie of vier) opeenvolgende Olympische Spelen de beste is op eenzelfde afstand of discipline? Er zit “slechts” vier jaren tussen deze meetmomenten. 

De snel veranderende wereld zorgt voor een veranderende context. De ouder wordende bouwstenen van een succesteam worden ingehaald door een nieuwe generatie. De concurrentie ontwikkelt haar eigen strategieën op basis van beperkingen en zet middelen in die voor meer snelheid zorgen. Óf de waarde van innovatie wordt benut, óf jouw vermogen om te innoveren wordt onbenut gelaten.

“De snel veranderende wereld zorgt voor een veranderende context. De ouder wordende bouwstenen van een succesteam worden ingehaald door een nieuwe generatie.”

Technologisch innoveren – de ene OPEX is de andere niet

De mate van innovatie en de daadwerkelijke innovatieve toepassing verschilt per groeibedrijf. Heeft de focus de afgelopen jaren gelegen op business development en omzetgroei? Dan is het waarschijnlijk hoog tijd de techniek voor je te laten werken en het management te laten sturen op data die ertoe doet. Of om (eindelijk!) te starten met het verzamelen van data. Heb je dit al gedaan? Dan ligt jouw focus wellicht op business waarde genereren uit deze data. Je kunt er ook voor kiezen om het leven van de orderpickers en hun cruciale werkprocessen makkelijker te maken door wearables als slimme brillen of smartwatches toe te voegen aan de workflow. Maar, richt je hierbij op business doelstellingen als het realiseren van kostenreductie, het verdubbelen van productiviteit, het sneller leveren van jouw producten of het verbeteren van het serviceniveau naar de klant. Richt je hierbij op het identificeren en ontwikkelen van kansen rond moderne applicaties op basis van cloudtechnologie.

OPEX kun je in de context van technologische innovatie in één zin op twee manieren duiden; van OPerational EXpenditures naar OPerational EXcellence. Nu hoor ik je denken: “Maar ons groeisucces is toch vooral ontstaan door focus op business development?” Eens. Betrek juist ook de conceptueel denkende business developers, de commercieel gedreven sales afdeling of dat creatieve marketingteam bij technologische innovaties en de kans op het ontstaan van nieuwe verdienmodellen is geboren. En het goede nieuws; het wiel opnieuw uitvinden voor van scenario’s voor gegevensanalyse is echt niet nodig. Het identificeren en betrekken van de belangrijkste belanghebbenden evenmin. Doorloop de 5 stappen uit deze blog en creëer een data innovatie agenda.

In 5 stappen van ambitie naar agenda

Dit is de kop

# 1 - Learn fast, improve fast
Wie richt zich binnen jouw organisatie op het identificeren en ontwikkelen van kansen op het gebied van analyseservices en -oplossingen? Consulteer en experimenteer door te spreken met marktpartijen, kennisinstituten en onderzoeksbureaus. Leer welke korte termijn interventies de snelle verbeteringen te weeg brengen. Zou je, vanuit bijvoorbeeld data inflatie perspectief, ervaring willen op doen met de flexibiliteit die Cloud oplossingen bieden. Of is er momenteel behoefte aan het ontwikkelen van een back-up strategie op basis van de mogelijkheden in de cloud?

Dit is de kop

# 2 - Kies de juiste bouwstenen
Werk naar een betrouwbaar, flexibel en toekomstbestendig IT-landschap door vanuit de beschikbare technologische middelen de juiste basis te leggen. Door te experimenteren middels een Proof of Concept kan dit een klein stukje techniek zijn. Voor de stip op de horizon is een analyse en consult over de mogelijkheden van beschikbare Cloud platforms een logische stap.

Dit is de kop

# 3 - Borg de discipline om vast te houden aan jouw keuzes
Maak, koop of creëer een hybride samenwerkingsvorm. Samen met anderen benut je meer kansen vanuit de gekozen bouwstenen. Jij hebt het talent om een succesvolle onderneming te bouwen of om op innovatieve wijze nieuwe modellen of producten uit te vinden. Talent heb je, succes moet je (blijven) verdienen.

Dit is de kop

# 4 - Bouw conditie en voldoende adem op om te performen
Concentreer in de uitvoering en totstandkoming op datgene wat écht belangrijk is voor de organisatie. Een producent van autobanden is geen software ontwikkel bedrijf. Schoenmaker blijf bij je leest.

Dit is de kop

# 5 - Gun jezelf rust op basis van de juiste strategische keuzes
Laat je niet afleiden door tegenslagen, maar focus op resultaten. Geloof in het proces. Streef je naar maximale weerbaarheid van jouw organisatie? Ga ervoor! Is het bereiken van maximale wendbaarheid binnen jouw organisatie het doel? Houd vol! Dit kost energie. En wat ik je gun is dat je op de momenten dat je rust, jij geen zorgen hebt over de (technische) randvoorwaarden. Kies bijvoorbeeld voor een IT-oplossing waar de garanties op uptime zo hoog mogelijk zijn. Eigenlijk is rusten ook topsport.

Luminis

Luminis

Luminis is een groep van bedrijven, met het hoofdkantoor in Nederland, die gespecialiseerd is in het leveren van innovatieve oplossingen aan het bedrijfsleven en de overheid, voornamelijk met behulp van opkomende (informatie) technologie.

Bekijk Bedrijf
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang updates.