VDL Nedcar is de enige onafhankelijke autofabrikant in Nederland. Na de start als DAF bouwt het bedrijf auto’s voor Volvo, DaimlerChrysler, Mitsubishi en momenteel BMW Group. In Born, in het zuidoosten van Nederland, zijn 23 verschillende modellen – samen goed voor meer dan vijf miljoen auto’s – van de band gerold. Onlangs maakte BMW bekend vanaf 2023 geen gebruik meer te maken van de productiefaciliteiten van VDL Nedcar. Een teleurstelling natuurlijk, maar zeker geen reden om de handdoek in de ring te gooien. Sterker nog, het motiveert Nedcar alleen maar in haar ambities om haar fabriek nog flexibeler en slimmer te maken. Nog meer focus op Industrie 4.0 waar Pepijn Timmermans, vice president digitalisering bij VDL Nedcar, al enkele jaren mee bezig is.

‘Er is een grote migratie nodig, aangezien de laatste serieuze update dateert van rond 2000’, legt Timmermans uit. ‘De applicaties zijn nog steeds top of the bill, maar het wordt steeds moeilijker om het hele IT-landschap binnen VDL Nedcar te beheren en te beheersen. Zo raakt de hardware van ons Manufacturing Execution System (MES) verouderd en is de infrastructuur niet meer compatibel met nieuwe technologieën.’

Ook, de door VDL Nedcar in huis ontwikkelde core-applicatie ‘Apollo’, die zorgt voor een efficiënt productieproces, nadert het eind van zijn levenscyclus. ‘In de afgelopen twintig jaar hebben we veel blokken en features toegevoegd. We hebben ons niet altijd aan de architectuurrichtlijnen gehouden, waardoor er inconsequenties zijn ontstaan’, zegt Timmermans. ‘Vooral toen Mitsubishi jaren geleden zijn contract opzegde en we binnen enkele maanden moesten overschakelen naar productie voor BMW, was er onvoldoende tijd om de benodigde nieuwe software op een goede manier te integreren in de bestaande architectuur. Toch was het, vanuit het oogpunt van veiligheid en beheersbaarheid van de