Ga naar de inhoud

Digitaliseren kan alleen onder leiding van managers die de waarde van software echt begrijpen

Digitalisering transformeert de B2C-markten al jaren en begint nu een merkbaar effect op de industrie te hebben. De digitalisering van de industrie, de ‘vierde industriële revolutie’, gaat over de impact van intelligente, gekoppelde systemen op producten en hoe ze worden gefabriceerd. De digitalisering van de B2C-markt is uitermate disruptief voor gevestigde spelers en er is geen reden om te denken dat dit voor industriële bedrijven anders zal zijn.
leadership in digitalisation

Het bezit van de klanteninterface

Digitalisering verandert de aard van de markten. Traditioneel werden markten veroverd door het terugdringen van kosten en het verhogen van het volume. Die strijd hebben veel Europese industrieën inmiddels verloren van Chinese concurrenten. Bij digitalisering echter, gaat het niet zozeer om kostenverlaging, maar om de digitale toegang tot de klant. Degene die de interface tot de klant bezit, kan een hechte relatie opbouwen, zich snel aanpassen aan diens veranderende behoeften, en bedrijfsmodellen ontwerpen op basis van maximale waarde in plaats van op het verlagen van kosten.

De meest succesvolle digitale bedrijven, bijvoorbeeld Uber, Airbnb en Alibaba, zijn gestart met een software-centric strategie. Van gevestigde bedrijven die een succesvolle transformatie naar de digitale wereld hebben gemaakt, zijn veel minder voorbeelden. In 2018 meldde McKinsey in een studie dat slechts 16 procent van de gevestigde bedrijven slaagde in een duurzame digitale transformatie. Ook concludeerden de onderzoekers dat ‘digital-savvy’ leiders een belangrijke succesfactor zijn voor de bedrijven die wel slaagden.

Software wordt de motor van innovatie

De afgelopen dertig jaar is innovatie in de hightech industrie grotendeels gedreven door innovatie van fysieke technologieën. De ingenieurs daarachter bezetten vandaag de dag de senior managementposities in de industrie. Ze begrijpen vaak veel minder van software. Voor hen is software gewoon een van de noodzakelijke disciplines, de ‘lijm’ die zorgt dat de hardware werkt. Dit standpunt is echter onverenigbaar met een succesvolle digitaliseringsstrategie.

Digitalisering is het benutten van nieuwe softwaretechnologie. Software maakt een product of proces intelligent en stelt het in staat om te communiceren. Alles wat ‘smart’ of ‘autonomous’ wordt genoemd, is dat dankzij software. In smart industry draait het om het integreren van machines en het aan elkaar koppelen van productiesystemen, voorzien van machine learning en kunstmatige intelligentie, in alle opzichten flexibel en in staat tot het leveren van een hogere doorvoer tegen lagere kosten. In deze context wordt hardware steeds meer een commoditity.

Inzicht in het vermogen van software om toegevoegde waarde te genereren, is van cruciaal belang voor een succesvolle digitalisering. Om Michel van Genuchten te citeren: ‘Alleen wanneer de ceo van een bedrijf weet hoeveel inkomsten zijn organisatie genereert met software, heeft dat bedrijf de digitalisering echt omarmd.’

Lakana

Lakana

Lakana Consulting helpt industriële bedrijven bij het ontwikkelen en uitvoeren van een slimme digitaliseringsstrategie, waarbij software wordt gebruikt om innovatie in hun bedrijf te stimuleren.

Bekijk Bedrijf
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang updates.