Home | Digitalisering | Innerlijk dashboard cruciaal voor succes smart industry oplossingen
Innerlijk dashboard cruciaal voor succes smart industry oplossingen
We liepen over het erf achter de fabriek, toen mijn oog viel op een container. Of eigenlijk op een stapel schroot die er over- en omheen lag. “Wat is dat”, vroeg ik? “Oh”, zei mijn metgezel, voorman van de fabriek, “dat is het schroot van de afgelopen week, veroorzaakt door fouten bij het instellen van onze machines.” Ik bekeek de stapel en schatte het totaal op ongeveer 1000 kg schroot van staal en messing. Wat een verspilling, zeker in een tijd waarin de metaalprijzen met 50 tot 100% zijn gestegen ten opzichte van een jaar geleden.
IN HET KORT
Dit is de kop
Het idee van een eenvoudige regel-lus - feedback op eigen handelen doet veel.
Dit is de kop
Een oplossing kan vaak enorm simpel zijn. Soms is een simpele oplossing wellicht niet ideaal in een fabrieksopstelling maar het werkt en voorkomt verspilling. Daarnaast kan het een oplossing zijn die een fabrieksarbeider direct begrijpt.
Dit is de kop
Vaak zijn de eenvoudige voorbeelden van afvalproductie, inefficiëntie of energiemisbruik die mensen echt aan het denken en aan het praten zetten.
Stap voor stap
We praatten nog wat verder, over het instellen van machines, en hoe dat werkt. Stap voor stap kwamen we op het punt dat de voorman begon in te zien dat kleine veranderingen in het fabrieksproces al minstens de helft van de materiaalverspilling die we hier zagen, kunnen voorkomen. Het idee van een eenvoudige regel-lus – feedback op eigen handelen doet veel. Het is niet onmogelijk om te controleren of buigwielen, boren of frezen goed zijn uitgelijnd zonder tot vijf producten te verspillen in een enkele productierun.
Al brainstormend kwamen we tot eenvoudige oplossingen – waarvan sommige gebaseerd waren op onze sensoroplossingen, maar sommige ook zo eenvoudig als het gebruik van een waskrijt en een stuk papier in plaats van een boor om de boorposities op het product te controleren.
Stelt u zich eens voor: plak een stuk papier op een metalen plaat. Leg het onder de boormachine, maar stel de boordiepte in op 0,5 mm en zet een waskrijtje op de plaats van de boor. Vergelijk vervolgens het papier met het boorpatroon in de productspecificatie – en u kunt de instelling aanpassen zonder materiaal te verspillen.
“Dat laatste voorbeeld is niet heel erg hightech, helemaal niet hightech zelfs naar moderne westerse maatstaven. Toch is het een belangrijke oplossing.”
Slim zijn gaat niet over automatisering
Dat laatste voorbeeld is niet heel erg hightech, helemaal niet hightech zelfs naar moderne westerse maatstaven. Toch is het een belangrijke oplossing. Allereerst omdat het een van de eenvoudigste, zo niet de eenvoudigste oplossing voor een probleem is. Het is niet ideaal in een fabrieksopstelling, en enigszins omslachtig en foutgevoelig, maar het werkt en het voorkomt verspilling.
Ten tweede is het een oplossing die een fabrieksarbeider begrijpt, en niet ziet als bedreigend voor zijn baan – of als een middel om hem te controleren. Dit is belangrijk voor ons, omdat wij werken met kleine fabrieken waar de automatiseringsgraad zeer laag is, en dus veel werk met de hand wordt gedaan. Ten derde, en dat is het belangrijkste, is het slim. Slim, omdat het probleem van het sluiten van de regel-lus op een zeer effectieve manier wordt opgelost. Doeltreffend op twee manieren: het vermindert verspilling, en het activeert wat ik het “innerlijke dashboard” noem.
Het innerlijke dashboard
Toen we het afgelopen jaar met fabrieksarbeiders, managers en bedrijfseigenaren spraken, hadden we het meestal over productieprocessen, machines, sensoren, data-analyse en andere nogal technische zaken. Maar net als in het voorbeeld waarmee ik dit artikel begon, waren het vaak de eenvoudige voorbeelden van afvalproductie, inefficiëntie of energiemisbruik die mensen echt aan het denken en aan het praten zetten. Mensen aan het denken zetten door hen te wijzen op een berg afval die ze als vanzelfsprekend beschouwen, of op een soortgelijke berg onderhanden werk voor een machine, veroorzaakt door een lokale optimalisatie in een andere machine. Nadenken over hun manier van werken, hun processen, hun fabrieksopzet. Als dat gebeurt, zie je bijna de cijfers in hun ogen verschijnen, als ze zich bewust worden van afhankelijkheden, effecten van keuzes die ze maken, en gewoonten die ze als vanzelfsprekend hebben beschouwd. Het is alsof hun innerlijke dashboard wordt geactiveerd, en ze plotseling de cijfers beginnen te zien.
Gemoedsrust
Eens dat gebeurt, kunnen wij als technologie-integrator hen plots gemoedsrust bezorgen. Door hun interne dashboard te externaliseren, kunnen we hen helpen een beter inzicht te krijgen in wat ze aan het doen zijn. Dat is het punt waarop onze klanten, de mensen die werken in de fabrieken die we moderniseren, beginnen te definiëren wat ze van ons willen. In het algemeen beginnen ze ons te vertellen wat we moeten meten en welke correlaties interessant kunnen zijn.
Op dat moment beginnen wij te definiëren welke sensoren nodig zijn, waar ze moeten worden geplaatst en welke gegevens moeten worden verzameld. Door dat samen te brengen in een dashboard kunnen deze mensen op een scherm zien wat ze in hun hoofd zagen groeien, en er over discussiëren en redeneren. Het helpt hen de controlekring te sluiten, en opent de deur naar de volgende stap: meer gegevens van de werkvloer krijgen en de minder voor de hand liggende mogelijkheden voor verbetering ontdekken.
Door hen in staat te stellen dit proces te doorlopen, worden automatisering en Smart Industry voor hen een hulpmiddel in plaats van een bedreiging. Het aanboren van het innerlijke dashboard van de betrokken mensen is cruciaal voor het succes van elke smart industry oplossing. Het is maar al te gemakkelijk voor ons in het domein van technologische oplossingen om ons uit te leven in onze slimme oplossingen, maar we moeten hen eigenaar maken van de oplossing, door hun interne dashboard te externaliseren.
Eerder gepubliceerd (in het Engels) in Bits&Chips nieuwsbrief van 23 september 2021
TIPS
Dit is de kop
Toen we het afgelopen jaar met fabrieksarbeiders, managers en bedrijfseigenaren spraken, hadden we het meestal over productieprocessen, machines, sensoren, data-analyse en andere nogal technische zaken. Maar net als in het voorbeeld waren het vaak de eenvoudige voorbeelden van afvalproductie, inefficiëntie of energiemisbruik die mensen echt aan het denken en aan het praten zetten.
Dit is de kop
Het aanboren van het innerlijke dashboard van de betrokken mensen is cruciaal voor het succes van elke smart industry oplossing. Het is maar al te gemakkelijk voor ons in het domein van technologische oplossingen om ons uit te leven in onze slimme oplossingen, maar we moeten hen eigenaar maken van de oplossing, door hun interne dashboard te externaliseren.
shinchoku
Shinchoku, wat Japans is voor ‘vooruitgang’, is een bedrijf dat gespecialiseerd is in Smart Industry en Duurzaamheid. De activiteiten van Shinchoku zijn in 2020 gestart als spin-off van Delphino Consultancy.